EnIQma is een methodiek rondom het signaleren van (vermoedelijke) (hoog)begaafdheid. Het kan gebruikt worden in ieder team, waarbij de kennis op gebied van (hoog)begaafdheid niet van belang is. We(*) zijn gestart met het ontwikkelen van enIQma vanuit onderzoek en ervaring op het gebied van signaleren. Met als doel om de kennis rondom (hoog)begaafdheid te verspreiden en te vergroten, zodat we er samen voor kunnen zorgen dat ieder kind passend onderwijs krijgt.
* We zijn: Nanda Heikamp, Nathalie van Geloven en Nathalie Laurens.
Met enIQma kun je oefenen met casussen en signalen die mogelijk wijzen op (hoog)begaafdheid. EnIQma is meer dan een spel, het biedt ook een methodiek waarmee je aan de slag kunt.
Een workshop enIQma omvat:
Een speelse opwarmer: hebben we te maken met een Feit of een Fabel?
Een casus spelen en behandelen.
Uitleg van de methodiek + verkenning van stappen + toepassingen in de eigen praktijk.
In totaal kost dit een investering van 1.5 uur waarbij deels met het hele team en deels met subgroepen gewerkt wordt.